top of page
  • Baukje Postma

De omgekeerde wereld

Van binnen naar buiten

Op de Ik Ben Bewust Onderwijs school De Goudsteen in Wijckel begeleiden en leren we niet vanuit buitenaf opgelegde leerstof, maar van binnenuit, van wat het kind zelf en van nature wil, op eigen tijd. Kinderen hebben van nature de drang om te leren. Baby's gaan over het algemeen zelf bewegen, klanken en woorden maken, tijgeren, kruipen, spelen, lopen, etc. Ouders stimuleren en moedigen ze vol enthousiasme aan en belonen elk succesjes misschien wel met applaus. Ze ondersteunen en bieden een helpende hand indien nodig. Dwingen en pushen werkt meestal niet.


Moeten of mogen

Toch is dat wat er op een gegeven moment en steeds meer gebeurt. Vooral wanneer de schooltijd begint. Er wordt veel van kinderen gevraagd. Als je kinderen er naar vraagt dan hebben ze vaak last van het moeten. Het kind moet bijvoorbeeld gaan lezen en rekenen op het moment wanneer de hele groep er aan toe is. School en leerkrachten bepalen. Als ik via de Luisterkind Methode naar de diepere lagen van een kind luister, komt het moeten vaak naar voren en levert het gedrags-, leer-, motivatie- en/of gezondheidsproblemen op. Het gooit juist als het ware de rem op de ontwikkeling terwijl je het tegenovergestelde wilt bereiken.


Leren van binnenuit, vanuit de intrinsieke motivatie is wat kinderen willen. In het reguliere onderwijs is deze term bekend, maar veel vrijheid om vanuit dat inzicht te werken is er niet. Bij IBBO draait het hier juist om. Het kind is leidend en lijdt niet onder de druk die opgelegd wordt. Moeten wordt mogen. Wat een verademing voor deze kinderen. Het geeft letterlijk lucht en ruimte. Speelruimte, ontwikkeltijd en meer vrijheid en plezier.


Wie is er nou eigenlijk voor wie?

Laat een kind gedrag zien waar je moeite mee hebt dan heeft het jou als ouder of begeleider wat te vertellen. Soms kun je jouw klacht letterlijk vertalen en geeft het je meteen nieuwe inzichten. Wat jij zegt en vindt over het kind, zegt vaak letterlijk iets over jou als volwassene, vaak op diepere onbewuste lagen. Stoor jij je bijvoorbeeld heel erg aan het ongeremde gedrag van een kind, dan mag je kijken naar waar jij ongeremd in bent. Zodra je het bewust bent verandert de energie. Kinderen willen jou helpen en zijn maar al te graag een spiegel voor jou. Janita Venema legt dat in haar methode Present Child feilloos uit. In een workshop neem ik je graag mee op dit pad.


Eigenlijk is het de omgekeerde wereld. De kinderen zijn er misschien wel meer voor de begeleiders dan andersom. Kinderen helpen ons bij onze persoonlijke groei en daarmee ook met de collectieve groei.


Als ouders, opvoeders, leerkrachten, begeleiders door die bril naar kinderen en dus naar zichzelf gaan zien werken we aan de omgekeerde wereld; een wereld van liefde, mededogen, respect, vrijheid en gelijkheid.




33 weergaven0 opmerkingen
bottom of page